بیزینس پلن

با بیزینس پلن، یک کاوش‌گر قهار شوید!

بیزینس پلن اصطلاحی‌ست که اگر بخواهید یک کسب‌و‌کار مستقل را راه‌اندازی کنید، با آن زیاد سر و کار خواهید داشت.

بیزینس پلن یا طرح کسب و کار مثل همان نقشه‌ی راهی‌ست که باعث می‌شود افراد در شرایط مختلف، مسیرشان را به‌خوبی بشناسند و به بی‌راهه کشیده نشوند. فرض کنید شما یک کاوش‌گر طبیعت هستید که می‌خواهید در مسیر پرپیچ‌وخمی قدم بردارید و به اهدافی که در سر دارید، برسید. بدیهی‌ست که در این شرایط نمی‌توان چشم‌ها را بست و گفت “الهی به امید تو”! زیرا به دل طبیعت زدن، بدون نقشه و نقطه‌گذاری، بیشتر به یک خودکشی پرهیجان با چاشنی خوش‌گذرانی شبیه است. پس اگر می خواهید در کسب‌وکارتان دست به یک خودکشی جالب‌انگیز نزنید، تعریف و توضیحی که از بیزینس پلن در ادامه‌ی مطلب برایتان آماده کرده‌ام را مطالعه نمایید.

بیزینس پلن چیست؟

بیزینس پلن که فارسی‌شده‌ی آن می‌شود «طرح کسب‌وکار»، یک برنامه‌ی جامع برای رسیدن به اهداف بیزینسی شماست. این برنامه شامل تمامی فعالیت‌ها و اقداماتی‌ست که شما می‌بایست کاملا شفاف، صریح و صادقانه آن را نوشته و پیش روی خود قرار دهید تا هر لحظه جلوی چشم‌تان باشد. اگر شما در راه‌اندازی کسب‌وکارتان نیاز به یک سرمایه‌گذار داشته باشید، آن فرد به بیزینس پلن شما بیشتر از ظاهر و میزان تحصیلات شما اهمیت خواهد داد! پس اگر شخص خوش‌پوش با تحصیلات عالیه هستید، گمان نکنید که تمام خصایص لازم برای مدیر یا رهبرشدن را دارید.

چنانچه می‌خواهید با جزییات طرح کسب‌وکار و یک نمونه بیزینس پلن آشنا شوید، با من بیایید…

نوشتن بیزینس پلن

اولین‌چیزی که در بیزینس پلن خود باید بیاورید، تحلیل بازار برای کسب‌وکارتان است. یعنی با تحقیق و تحلیل هوشمندانه و دقیق، ببینید کدام بخش از بازار به‌دنبال محصول یا خدمات شما هستند. مشاهدات شما نباید سرسری و از روی حدس‌و‌گمان باشد، چرا که این موضوع اساس و پایه‌ی بیزینس پلن شما را تشکیل می‌دهد. لذا حواس‌تان باشد، خشت اول گر نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج!

برای آنکه خشت اول‌تان را صحیح قرار دهید، من بخشی از یک نمونه بیزینس پلن آماده را در قالب پرسش‌نامه در اختیار شما قرار می‌دهم تا با یکدیگر بررسی‌شان کنیم.

برای محصول یا خدمات شما، بازار مناسبی وجود دارد؟
۱
مشتریان هدف شما، از چه جسنیتی هستند؟
۲
میانگین سنی مشتریان شما چه‌قدر است؟
۳
محصول یا خدمتی که می‌خواهید عرضه کنید، مربوط به طبقه‌ی اجتماعی خاصی‌ست؟
۴
مشتریان بالقوه‌ی شما در چه سطحی از درآمد هستند؟
۵
مشتری هدف شما در جغرافیای خاصی زندگی می¬کند؟
۶
برای محصول یا خدمات شما، بازار مناسبی وجود دارد؟
۱
مشتریان هدف شما، از چه جسنیتی هستند؟
۲
میانگین سنی مشتریان شما چه‌قدر است؟
۳
محصول یا خدمتی که می‌خواهید عرضه کنید، مربوط به طبقه‌ی اجتماعی خاصی‌ست؟
۴
مشتریان بالقوه‌ی شما در چه سطحی از درآمد هستند؟
۵
مشتری هدف شما در جغرافیای خاصی زندگی می¬کند؟
۶

جواب‌دادن به این سوالات، به شما کمک می‌کند که قدم اول طرح کسب‌وکارتان را قرص و محکم بردارید تا به چشم‌انداز مناسبی برای ادامه‌ی راه برسید.

وقتی به این سوالات جواب دادید، نوبت به اندازه‌گیری بیزینس شما می‌رسد. شما فرض کنید یک کرم مخصوص برای درمان ماه‌گرفتگی پوست تولید کرده‌‍اید که می‌خواهید آن را وارد بازار کنید. خب، برای این منظور، شما برای قدم دوم باید به این سوالات جواب بدهید:

در جمعیت مد نظر شما، چند نفر به این کرم نیاز دارند؟
۱
اگر این کرم برای نوزادان تازه‌متولد است، چند نوزاد با این ویژگی در ماه به‌دنیا می‌آیند؟
۲
اگر این کرم برای بزرگ‌سالان است، ماهیانه چه میزان کرم باید مصرف کنند؟
۳
سایر تولیدکننده‌های کرم ضد ماه‌گرفتگی، چند درصد از بازار را به خود اختصاص داده‌اند؟
۴
آیا اطلاعی از اندازه‌ی بیزینس رقبای خودتان دارید؟ سوالات فوق را برای آن‌ها جواب بدهید.
۵
در جمعیت مد نظر شما، چند نفر به این کرم نیاز دارند؟
۱
اگر این کرم برای نوزادان تازه‌متولد است، چند نوزاد با این ویژگی در ماه به‌دنیا می‌آیند؟
۲
اگر این کرم برای بزرگ‌سالان است، ماهیانه چه میزان کرم باید مصرف کنند؟
۳
سایر تولیدکننده‌های کرم ضد ماه‌گرفتگی، چند درصد از بازار را به خود اختصاص داده‌اند؟
۴
آیا اطلاعی از اندازه‌ی بیزینس رقبای خودتان دارید؟ سوالات فوق را برای آن‌ها جواب بدهید.
۵

قدم دوم هم با جواب‌دادن به این پرسش‌ها برداشته می‌شود تا ادامه‌ی راه سهولت بیشتری پیدا کند. فراموش نکنید که طرح کسب‌وکار فقط به یک نمونه بیزینس پلن ختم نمی‌شود. بلکه شما باید علاوه‌بر‌این‌ها، با یک مشاور کسب‌وکار صحبت کرده و میزان کیفیت و درستی بیزینس پلن‌تان را به چالش بکشید. از نقدشدن هراسی نداشته باشید و اجازه بدهید اشکالات شما در همان ابتدا مشخص شود. قطعا نمی‌‌خواهید ایرادات شما را مشتریان‌‍ شما یا رقبای‌تان دربیاورند، پس اگر خواستید بیزینس پلن آماده رایگان از نت تهیه و طبق نمونه آن را تکمیل نمایید، بهتر است پس از آن، مشاوره با یک متخصص را در دستور کارتان قرار دهید تا به شما بگوید نقطه‌گذاری‌های شما روی نقشه‌ی راه‌تان به‌درستی انجام گرفته یا خیر!

برداشت من:

  • من به این تجربه رسیدم که ابتدای راه اندازی کسب و کار حتما یه طرح اولیه رو بنویسید و پیشنهاد میکنم از بوم کسب و کار (Business Model Canvas) استفاده کنید که اولین گام آن ارزش پیشنهادی است.
  • بسیار بیزینس‌هایی رو دیدم که اوایل مسیر کسب و کار خود مشکلی نداشتند اما بعضی مدتی دچار مشکل شدن که علت آن عدم داشتن طرح کسب و کار یا بیزینس مدل است.
  • حتما در طرح کسب و کار خود برنامه بازاریابی و بودجه اختصاص یافته به آن را لحاظ فرمایید...

برامون در کامنت بنوسید و اگر دوست داشتید با دوستانتون به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط:

Share on linkedin
Share on telegram
Share on email
Share on whatsapp
دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.