لایو بازاریابی دارو

لایو توسعه بدون توقف

لایو مشترک علیرضا اکرمی با خانم لیلا نوروزپیمان با موضوع استراتژی‌های مربوط به بازاریابی دارو

بعد از دیدن این ویدیو به جواب این سوالات میرسید.

اگر زمان کافی برای دیدن لایو ندارید، می‌توانید خلاصه آن را در زیر بخوانید!

چگونه بازاریابی در صنعت دارو انجام دهیم؟

سرکار خانم لیلا نوروز پیمان، دانش آموخته رشته مهندسی رباتیک و MBA

دارای سابقه کار به مدت ۱۵ سال در حیطه هایی همچون گردشگری، خودروسازی، نفت و گاز، صنایع مواد غذایی، پزشکی و …

همچنین ایشان موسس شرکت بیزکوک هستند؛ شرکت بیزکوک یک آژانس مجازی و آنلاین محسوب میشود که در حیطه توسعه کسب و کار از business model کاملا آنلاین بهره میگیرد. این آژانس از مرحله مشاوره تا اجرا خدماتش را به طور اختصاصی در حیطه دیجیتال مارکتینگ ارائه میکند.

خانم نوروز پیمان تفاوت بزرگ آژانس بیزکوک با روندهای موجود را وجود یکپارچگی بیشتر در بخشهای مختلف این نهاد میداند. وی این یکپارچگی و نظم را به گروه موسیقی که در صورت هماهنگی صدای کوک­تری خواهد داشت تشبیه کرده و به فلسفه­ی نام بیز(بیزنس)+ کوک اشاره میدارد.

بازاریابی در صنعت دارو

صنعت دارو علاوه بر گستردگی فراوان نیازمند توجه به مواردی مهم از جمله اینکه این صنعت با سلامت انسان‌ها در ارتباط است، می‌باشد. به همین جهت نیازمند نظارت سازمان‌های مربوطه همچون سازمان بهداشت جهانی WHO و وزارت بهداشت ایران است.

قوانینی که از سمت نهادهای ناظر نامبرده اعلام می‌گردد نیازمند توجه در روند بازاریابی است. از طرفی، به دلیل همین حساسیتهای فراوان، صنعت پزشکی جزو آخرین صنایع وارد شده به دنیای دیجیتال و آنلاین است.

در دوران شیوع کرونا به دلیل ایجاب شرایط، بسیاری از کنفرانس‌های مرتبط با پزشکی لغو گشته و به بستر مجازی وارد شدند. در مقیاس گسترده­تر نیز، درخصوص مراجعه­ی حضوری و روند همیشگی معاینه و درمان، به دلیل ترس از ابتلا به کرونا ، مردم از مراجعه حضوری واهمه داشتند که بر این روند تاثیرگذار بود.

نکات حائز اهمیت در خصوص بازاریابی صنعت دارو:

  •  اولین نکته، کمبود توجه به بازاریابی در این صنعت می‌باشد. به‌عنوان مثال در صنعتی مانند لوازم آرایشی، این بحث بسیار گسترده و مورد توجه است اما در خصوص دارو این طور نیست.
  •  انواع متفاوت دارویی که دسته بندی مخاطب آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارند نیازمند نوع بازاریابی متفاوتی است.

به‌عنوان مثال بازاریابی برای داروهایی که در حیطه درمان یک بیماری بخصوص هستند، مدل متفاوتی در مقایسه با داروهای مکمل مانند ویتامین­‌ها خواهد داشت.

در حالت اول شخص تصمیم گیرنده و کسی که می‌تواند مهره بازاریابی باشد پزشکان و استاید مطرح می‌باشند که محصول و دارو، نیازمند تایید توسط آن‌ها می‌باشد. که در ادامه، در تجویزهای خود برای بیماران از محصول ما استفاده کنند.

در حالت دوم شخص تصمیم گیرنده میتواند هرکسی باشد چراکه مکملی مانند ویتامین در اکثر مواقع نیازمند نسخه و مشورت با فرد متخصص نمی‌باشد. در این موقعیت طراحی محصول و اعتبار برند بیش از پیش حائز اهمیت خواهد بود.

  • در مدت زمان متمادی، مارکتینگ صنعت دارو، بیشتر بر بستر محصول استوار بوده تا شرکت و برند؛ اما در حال حاضر تغییراتی در این خصوص در جریان است.

مخاطبان بیشتر از قبل به اینکه برند مرتبط با محصول دارویی که دریافت می‌کنند کدام است، توجه نشان میدهند. به همین جهت شرکت­ها نیز توجه ویژه­ای به تبلیغ برندهای خود خواهند داشت.

بازاریابی دارو

در ادامه­‌ی این صحبت باید اشاره کرد که وضعیت کرونا و شروع فروش داروها به صورت آنلاین شرایط متفاوت‌تری در بازاریابی دارو، نسبت به قبل ایجاد میکند.

  • از مهم‌ترین موارد قابل توجه در بازاریابی دیجیتال در امر دارو و پزشکی، به‌خصوص بازاریابی محتوایی، توجه وافر به درست بودن و تائید شدن مطالب توسط متخصصان می‌باشد. رابطه مستقیم محتوای تولیدی با سلامت افراد، این امر را بیش از پیش حائز اهمیت می‌کند.

پرسونای مخاطب

باتوجه به نوع محصول دارویی اعم از داروهای درمانی، پیشگیری ، مکمل و … شرایط بازاریابی تفاوت خواهد داشت. نکته حائز اهمیت دیگر جامعه بیماران است. به‌عنوان مثال جامعه بیماران سرطان، که با یکدیگر تبادل اطلاعات و تجربه می‌کنند. می‌تواند نقطه بسیار مهم و کاربردی در امر بازاریابی باشد.

همینطور متقاعد سازی پزشک در خصوص استفاده از محصول در نسخه‌ها، باتوجه به نیازهای وی حائز اهمیت است. در برخی از موارد نیز، در خصوص تصمیم­‌گیری، خود فرد دخالتی نخواهد داشت. بلکه افرادی‌که وظیفه مراقبت از شخص را برعهده دارند مسئول این امر خواهند بود.

بازاریابی محتوایی

در صورت ارزش سازی مناسب برای اطلاعات هر محصول، بازاریابی محتوایی میتواند کلید بسیار قدرتمندی باشد. و با افزایش فروش رابطه مستقیم خواهد داشت. نکته قابل توجهی که به خصوص در شرایط کرونا ملموس‌­تر بود، لزوم تغییر استراتژی با تغییر شرایط است.

حضور کم رنگ صنعت دارو در شبکه­‌های اجتماعی

عمده‌ترین علت این امر را می‌توان فاصله‌­ی میان حوزه پزشکی و دنیای دیجیتال دانست. بسیاری از فعالان و متخصصان حوزه پزشکی آشنایی و دانش درستی در حیطه دیجیتال مارکتینگ ندارند.

به همین دلیل در صورت وجود فضای مجازی و وبسایت­‌ها، به سئوی محتوا توجه خاصی نشده و همین امر سبب دورتر شدن حوزه پزشکی از بازاریابی دیجیتال می‌گردد.

با وجود اینکه پزشکان و متخصصان، اکثرا در ابتدا مقاومت زیادی در مقابل ما خواهند داشت، اما با این حال شرایط آموزش و آشنا کردن فعالان حوزه‌­ی پزشکی با امر دیجیتال مارکتینگ محیا بوده و بستر مناسبی برای اینکار فراهم می‌باشد.

بازاریابی دیجیتال در خصوص برندهای استارت­آپ (مانند اسنپ دکتر)

با وجود مشقت­‌های فراوان برای ورود حوزه‌­های مختلف پزشکی از جمله دارو به دنیای دیجیتال، مسیر جاری به سمت آینده، پیشرفت و قدرتمند شدن این امر را تضمین می‌کند و ورود پزشکی به جهان آنلاین و دیجیتال امری گریزناپذیر است.

توصیه نهایی برای فعالان بازاریابی دارو + معرفی کتاب و فیلم

  • تلاش برای کسب تجربه بیشتر و مطالعه مقالات علمی مرتبط با حیطه فعالیت.
  • دوره‌­های دیجیتال مارکتینگ گوگل با زبان ساده و روان و استفاده از مثال مطالب را جمع بندی و توضیح داده است.
  • کتاب اثر حال به قلم اکهارت تول.
  • کتاب هنر جنگ به قلم سان تزو.
  • فیلم رهایی از شاوشنگ.



شما میتوانید لایو بازاریابی دارر را از طریق کلیک بر روی لینک زیر به طور مستقیم از اینستاگرام دنبال کنبد.

لایو بازاریابی دارو