توسعه کسب و کارهای استارتاپی چگونه است؟

لایو مشترک علیرضا اکرمی با آقای قاسم واحدی با موضوع: توسعه کسب و کارهای استارتاپی

بعد از دیدن این لایو به جواب این سوالات می‌رسید.

تجربیات در مسیر توسعه کسب و کار

در ابتدای لایو اینستاگرام علیرضا اکرمی از قاسم واحدی درخواست کردند که بیشتر از تجربیات خودشان در مسیر توسعه کسب و کار صحبت کنند. آقای واحدی صحبت های خود را با معرفی شروع کردند. ایشان در ابتدا در رشته ی کامپیوتر تحصیل می کردند که بعد از مدتی متوجه ی عدم علاقه ی خود به این مسیر شدند و تصمیم به تغییر مسیر خود گرفتند. در ابتدا با همکلاسی های خود تیمی تشکیل دادند و یک سایت برای بارگزاری لینک های کمیاب راه اندازی کردند اما این ایده بعد از مدتی با شکست مواجه شد، اقای واحدی علت اصلی این شکست را استراتژی آنها و بومی سازی نکردن اسامی لینک ها می دانند.

 از سال ۹۶ ایشان کار فریلسنری را آغاز و در ادامه استارت آپ زینسی را راه اندازی کردند. ایده ی اولیه‌ی این استارت آپ به این صورت شکل گرفت که متوجه ی عدم وجود سایتی برای مقایسه ی محصولات شدند. ایده ی اولیه ی زینسی این است که با وجود این افزونه و پاسخ به پنج سوال شما را برای انتخاب محصول مناسب راهنمایی می‌کند (تجربه ی کاربر محور را بیشتر می‍کند).

توسعه کسب و کار

در ادامه آقای اکرمی از آقای واحدی خواستند که در رابطه با معنای توسعه‌ی کسب و کار صحبت کنند. ایشان در رابطه با این موضوع گفتند که در نهایت هدف اصلی هر سازمانی فروش است.
اخلافی ترین وظیفه ی یک سازمان خلق سود است، یعنی یک سازمان باید بتواند که یک سود بلند مدت خلق کند و در ادامه بتواند از طریق سرمایه گذاریِ آن، سود بیشتری دریافت کند.

تیم مارکتینگ تلاش بر فروش دارد اما وظیفه‌ی تیم توسعه کسب و کار این است که لیدهای بلند مدت خلق کند که تبدیل به ارزش سازمان شوند.
خلق ارزش را توسعه کسب و کار می‌گویند. از نظر آقای واحدی، اولین فروشنده‌ی یک سازمان مدیرعامل یک شرکت است که در واقع ایده‌ی خود را به فروش می رساند.

یک سازمان مرتبط به حوزه‌ی IT  قبل از شروع فعالیت خود، نیازمند توسعه‌ی کسب و کار است. این مرتبط به فروش، سایت و یا دیگر موارد از این قبیل نمی‌باشد بلکه مستقیما اشاره به توسعه‌ی ایده‌ی اولیه و کسب و کار دارد. 

توسعه کسب و کار از قانع سازی افراد برای فروش شروع می‌شود، اگر این قانع سازی اتفاق بیفتد توسعه کسب و کار اتفاق می افتد اما اگر این اتفاق نیوفتد دردسرها و عواقب زیادی به همراه دارد، به این منظور که چنین استارتاپ‌هایی منجر به مزیت‌های دائمی نمی‌شوند.

اگر یک هویتی برای کسب و کار خود ایجاد نکنید امکان جایگزینی شما بالا می رود. به طور کلی، وظیفه‌ی توسعه کسب و کار ایجاد تداوم بلند مدت برای آن و نگه داری مشتری می‌باشد.

 خلق یک ارزش بلند مدت به جهت اینکه اتفاقی به نام مزیت رقابتی پایدارتر داشته باشیم، یعنی یک برند یا محصول را به برند یا محصول های دیگر ترجیح دهند.

توسعه کسب و کار

علیرضا اکرمی alireza akrami اشاره کردند که هر کدام از موارد از قبیل برند، توسعه کسب و کار و غیره  بسیار با یکدیگر مرتبط هستند. و در در ادامه از آقای قاسم واحدی خواستند که در رابطه با اینکه توسعه کسب و کار برای استارتاپ ها از کجا شکل می گیرد؟ مراحل آن به چه صورت است؟ 

طبق تجربه ی آقای واحدی اولین مورد محصول است. نکته ی دوم پیدا کردن نودهای خاموش در بازار است. 

برای مثال سوالی پرسیدن که فرض کنید چهار هزار کت ضدباد داریم و می خواهیم به کارگران خود بدهیم، چگونه پخش کنیم؟ خرید از کجا باشد؟ چگونه و به چند دسته تقسیم کنیم؟

 نقطه ی مهم این مسئله این است که ما به عنوان توسعه دهنده کسب و کار محصولمان خوب و منحصر بفرد بود و آمدیم و نقطه‌های خاموش بازار را پیدا کردیم باید شروع به برقراری ارتباط کنیم. 

افق بلند مدت باید تعیین کرد مثلا تعیین کنند که در یک بازه‌ی زمانی چگونه ارتباط را برقرار کنند و در نهایت برویم به سمت اکشن پلن یا برنامه اجرایی

 اکشن پلن چیست؟ اکشن پلن به تعیین کردنِ زمان برای عملی کردن برنامه گفته می شود. گام بعدی تعیین یک استراتژی است.

شما برای دیدن کامل لایو در اینستاگرام می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید:

لایو اینستاگرام با قاسم واحدی