روابط عمومی در بازاریابی چگونه است؟

لایو با شهرزاد عارفی

لایو مشترک علیرضا اکرمی با خانم شهرزاد عارفی با موضوع روابط عمومی در بازاریابی

بعد از دیدن این ویدیو به جواب این سوالات میرسید.

اگر وقت کافی برای دیدن این لایو ندارید، میتوانید خلاصه آن را در ادامه بخوانید.

معرفی شهرزاد عارفی

خانم شهرزاد عارفی زندگی حرفه ای شون را با تدریس زبان شروع کردن در حال حاضر در حوزه ی بازاریابی فعال هستند. پیش از این با گروه برند درسا در بخش روابط عمومی و ارتباطات همکاری داشتند در حال حاضر در حوزه ی food and beverage فعال هستند.

از نگاه خانم عارفی، روابط عمومی به معنای خلق ارزش مشترک بین سازمان و تمام ذینفعان است که منجر به ایجاد ارتباط می شود. یک متولی روابط عمومی که بخواهد موفق عمل کند باید به تمام حوزه های ارتباطی توجه داشته باشد.

از نگاه ایشان نه تنها روابط عمومی از بازاریابی، بلکه دیگر ارکان یک سازمان جدا نیست و همواره برای خلق ارزش مشترک باید تلاش شود. مهم ترین خروجی روابط عمومی ایجاد اعتبار برای سازمان مورد نظر می باشد و همین موضوع، در بازاریابی بزرگتر و جامع تر در عین حال چراغ خاموش است. در واقع روابط عمومی میتواند تصویر سازمان را در ذهن ذینفعان ارتقا دهد.

دپارتمان روابط عمومی

سوالی که مطرح است چه موقع باید برای یک سازمان دپارتمانی مختص به روابط عمومی در نظر گرفت؟ ایا بخش روابط عمومی برای سازمان های بزرگ مورد نیاز است یا استارت اپ ها نیز میتوانند از این بخش برای ارتقای اعتبار خود بهره مند باشند؟ چه موقع زمان مناسبی برای ورود روابط عمومی به یک سازمان است؟

در رابطه با این سوال خانم شهرزاد عارفی معتقد هستند، همانطور که برندینگ مانند خون در رگ های یک سازمان جاریست روابط عمومی نیز همین جایگاه را در یک سازمان دارد و نمیشود ان را مجزا از دیگر ارکان یک سازمان در نظر گرفت. مهم ترین ارکان روابط عمومی مدیران ارشد یک سازمان هستند.

اگر مواردی مانند Media relation ، Government relation و غیره که صدای رساتری برای ارتباطات در این حوزه را میطلبند در این سازمان وارد شوند آنوقت میتوان گفت که بهتر است دپارتمان مجزایی را برای سازمان در نظر گرفت که به صورت تخصصی تر موارد بررسی شوند. در روابط عمومی نوین، که امروزه در ان به سر میبریم، روابط عمومی تبدیل به یک الزام شده است و میتوان گفت دیگر ارتباطی به اشل یک سازمان ندارد. 

PR

ابزارهای مورد استفاده

در رابطه با ابزارهای مورد نیاز در این حوزه و رصد برندینگ، خانم عارفی به lifeweb و زلکا برای Social listening اشاره میکنند. ایشون بر این باور هستند که جریانات اکثر مواقع از توییتر منتشر میشود و به صورت دستی قابل بررسی و رصد نمی باشد. شرکت های بزرگتر دارای یک دپارتمان مجزا برای Social listening هستند.

روابط عمومی در موارد بحرانی نقش اساسی را ایفا میکنند، همانند جریانات مرتبط با اسنپ و شکایتی که توسط یکی از کاربران که باعث ایجاد سیل عظیمی از حواشی برای این سازمان شد. در این بخش از خانم شهرزاد عارفی درخواست شد که اگر تجربه ی مشابه ای دارند به اشتراک بگذارند؟

خانم عارفی به موضوع دور بودن صنعت فشن از هیاهوی این چنینی اشاره کردند و در ادامه اضافه کردند، در شرایط عادی یک متخصص روابط عمومی باید پیشتاز باشد اما در شرایط بحرانی ابتدا باید شنونده ی جامعه باشیم. در ساعات اول از بحران ایجاد شده، هر گونه عکس العملی میتواند بحران دیگری را ایجاد کند.

ایشون در ادامه اشاره کردند به اینکه ما به عنوان مخاطب هسته ی تفکر افراد تصمیم گیرنده در سازمان را نمیدانیم و به عنوان مثال از تغییر لگوی باسلام و قضاوت و تحلیل مخاطبان از هویت بصری لگو نام بردند، که باعث وایرال شدن این برند در بین مردم شد و در نتیجه مخاطبان زیادی را جذب کرد. اما در مورد برند درسا، جذب مخاطب به طریقه‌ی دیگری اتفاق افتاد. در ابتدا انتقاد های فراوانی به این برند وارد شد. با این وجود درسا برند محبوبی در میان مردم شناخته شده است.

خانم شهرزاد عارفی در رابطه با پروژه ی دال و برند درسا نیز صحبت کردند. در حال حاضر، برند درسا بیش از چهار دهه فعالیت میکند. دهه ی اول فعالیت این برند مختص به تولید محصولات چرمی و افتتاح بزرگترین کارخانه‌ی تولید چرم در زمان خودش بود.

دهه ی دوم وارد دهه ی برندینگ شدند. اسم درسا، کالاها و فروشگاه هایی که تحت این نام بودند جهشی در فروش محصولات داشتند با این وجود که در ان سالها فروش تولیدات داخلی، ایرانی، نسبت به امروزه کار به مراتب سخت تر و پیچیده‌تری بود.

دهه ی سوم دهه‌ی سبک زندگی بود. تولیدات کالاها دیگر به کیف و موارد مرسوم نمیشد. کفش، دستبند های چرمی با پلاک های طلا، و دیگر موارد مربوط به لایف استایل تولید و به فروش رسید.

دهه ی چهارم، که هم اکنون در آن قرار دارند؛ دهه ی اندیشه است. در این دهه انسان در مقابل انسان قرار میگیرد و دیگر تمرکز بر تولید محصولات جدید نیست. دغدغه‌ی اصلی این برند عرضه‌ی محصولات اصیل ایرانی که به نوعی نشان از فرهنگ ایرانی دارد می باشد که بتواند به فروش بین المللی برسد.

پروژه ی دال الهام گرفته از اضلاع شمسه است. پروژه‌ی دال در همه‌ی بخش های برند تاثیر گذاشته است. اوراق اداری، امضا، کارت ویزیت و غیره در درسا از اضلاع شمسه تاثیر گرفته اند و هر کدام متفاوت از یکدیگرند. این میتواند نشانی از دینامیک بودن خط دال باشد.

در حال حاضر، ارتباط گرفتن با طرح های جدیدی که از خط دال الهام گرفته‌اند راحت‌تر و رایج‌تر است. از نظر ایشان این پروژه با اینکه تغییر بزرگی در پشت خود داشت اما منجر به یادگیری و کسب تجربه های ارزشمندی برای اعضای تیم و همچنین خودشان بود.

خانم عارفی به تازگی از ارتباطات حوزه ی فشن خارج شدند و در روابط عمومی غذا و یا Food industry به عنوان سرپرست تیم مارکتینگ فعالیت میکنند در این رابطه اضافه کردند، تجربه ی روابط عمومی در صنعت های متفاوت چالش های متفاوتی به همراه دارند اما با اینحال ایشون به تجربه کسب کردن در محیط های جدید معتقد هستند.

روابط عمومی فارق از اینکه زیرمجموعه ی مارکتینگ باشد یا نباشد، کارشناس باشد یا نباشد، مدیری داشته باشد یا نداشته باشد باید با شخص اول و ارشد سازمان ارتباط دائم مستقیمی داشته باشد، در نتیجه همیشه امکان ایجاد چالش های متفاوت در این حوزه برای شخصی که در روابط عمومی فعالیت میکند وجود دارد.

معرفی کتاب و پادکست

در انتها، خانم شهرزاد عارفی به پادکست های مورد علاقه شان از جمله شنیدن خلاصه ی کتاب ها، رادیو دیو می باشد اشاره کردند و همچنین کتاب “صعود تبلیغات و ظهور روابط عمومی” و “جایگاه سازی” را نیز به عنوان دو نمونه از کتاب های در رابطه با روابط عمومی و یا PR (Puplice relation) معرفی کردند.

شما میتوانید این لایو را به طور مستقیم از لینک زیر ببینید:

لایو روابط عمومی در بازاریابی