لایو چالش های کسب و کار آنلاین

لایو توسعه بدون توقف

لایو مشترک علیرضا اکرمی با آقای شراگیم مرادی در مورد چالش‌هایی که در رابطه با کسب و کارهای آنلاین با آن مواجه میشویم.

بعد از دیدن این ویدیو به جواب این سوالات میرسید.

اگر زمان کافی برای دیدن این لایو را ندارید میتوانید خلاصه آن را در زیر بخوانید.

معرفی شراگیم مرادی

اقای شراگیم مرادی از زمان دانشجویی، سال ۸۵، در یک شرکت نرم افزاری اتوماسیون سازمانی فعالیت داشتند که بعد از گذشت چندسال به واسطه‌ی مدیران ارشد مجموعه‌هایی که با انها همکاری داشتند با مارکتینگ و فرصت‌های شغلی در این حوزه اشنا می‌شوند و تصمیم ورود به دنیای مارکتینگ را میگیرند.

در همان زمان همکاری خود را با “تخفیفان” شروع کردند و در ادامه با دیجی کالا، دیجی استایل، آپ و غیره همکاری داشتند. پس از مدتی، تصمیم به مستقل شدن گرفتند و شروع به تاسیس شرکت خود کردند.

آقای شراگیم مرادی از مزیت کار کردن با برندهای بزرگی مانند دیجیکالا به اگاه شدن و یادگیری در سطح جهانی و از معایب آن، به فشار سنگین مسئولیت اشاره کردند. البته باید در نظر داشت که، کار کردن با برند های بزرگ و یا به طور مستقل، هر کدام چالش های مختص خود را دارند.

چگونه در دیجیتال مارکتینگ موفق عمل کنیم؟

سوال های زیادی در رابطه با اینکه چگونه در دیجیتال مارکتینگ موفق عمل کنیم وجود دارد، از قبیل چه کار کنیم که فروش داشته باشیم؟ چطور در فضای مجازی موفق عمل کنیم؟ توصیه ی اولیه اقای مرادی به جوانان جویای کار در فضای مجازی شرکت در تست های شخصیت شغلی است. به واسطه ی این تست ها افراد میتوانند با ویژگی ها و روحیات خود اشنا شوند و کار مرتبط را اسان تر انتخاب کنند.

در وهله ی دوم دنبال کپی کردن از دیگران نباشیم و سعی کنیم ایده های خود را برای فروش و بازاریابی پیاده سازی کنیم. امروزه، نداشتن بیزنس مدل به یکی از چالش های کسب و کار تبدیل شده است. پیشنهاد میشود که در دنیای امروزه قبل از شروع به کسب و کار موردنظرمان، بیزنس مدل و یک ارزش افزوده ای برای ارائه داشته باشیم تا بازاریابی که انجام میدهیم نتیجه ی مطلوبمان را بدهد.

اهمیت ایجاد ارزش

یکی از مواردی که در ادامه ی صبحت ها مطرح شد، تاثیر مشکلات اقتصادی و تصمیم گیری اشتباه و بدون زیرساخت در شروع کسب و کارهای انلاین بود. مشکلات اقتصادی اخیر در ایران موجب سرمایه گذاری های بدون زیرساخت در بورس، ارز دیجیتال، و یا فضای مجازی شده است.

در ادامه ی صحبت ها، اقای اکرمی گفتند: “ما عادت به ایجاد ارزش در کسب و کارهایمان نداریم و میخواهیم با کمترین زحمت پول دربیاوریم، برای راه اندازی کسب و کاری باید زحمت های فراروانی کشید و به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. اینفلوئنسرهای امروزه دیگر مانند گذشته نمیتوانند به راحتی و تنها با دادن تبلیغات فالوور کسب کنند و سطح کیفی کار و خواسته ی مردم افزایش در نتیجه سخت تر شده است. داشتن بیزنس مدل میتواند کمک کند تا بتوانیم مسیر را واضح تر و روشن تر ببینیم و طبق ان عمل کنیم.

برای شروع هر کسب و کاری افراد باید در در رابطه با موضوعات زیادی از جمله مالیات، بیزنس مدل، تامین، زنجیره ی تامین، و غیره اگاه باشند. در بحث کسب و کار بخش دیگری به اسم فعالیت های کلیدی وجود دارد. در فعالیت های کلیدی به منابع تامین نیروی انسانی یا همون Team up کردن و همچنین در اخر به جذب سرمایه برای مدیریت منابع مالی می پردازیم.

ابتدای داستان به این بستگی دارد که ویژن ما در یک کسب و کار کجاست؟ اگر که میخواهیم بالای ۵ نفر نیرو و یا خدمات ویژه ای داشته باشیم، اگر بخواهیم  با ارگان دولتی ای کار کنیم و از موارد دیگری از این قبیل، باید مسیر مالیاتی سازمان تشکیل شده را از همان ابتدا اوصولی طی کنیم.

بیزینس مدل

موارد مهم در راه‌اندازی کسب و کار آنلاین!

در راه اندازی یک کسب و کار انلاین موارد زیادی باید بررسی شود. پیش از شروع هر چیزی باید اول سراغ سگمنت ها و استراتژی رویم، بعد از شکل گیری استراتژی مارکتینگ باید سراغ چنل ها و تاکتیک ها رویم تا بتوانیم طریقه ی صحیح تولید محتوا در هر پلتفرم را تشخیص دهیم و در مرحله ی اخر اشنایی با موارد دیگری که در روند کسب و کارمان بهمان کمک کند.

راه اندازی کسب و کار در دنیای امروزه بسیار متفاوت تر است از انچه در زمان گذشته بود. جذب مشتری امروزه به مراتب کار سخت تری نسبت به گذشته است. گاهی ایده ای برای شروع کسب و کار داریم اما بدون مطالعه شروع میکنیم. این کار غلط است. بهتر است پیش از اقدام به هرکاری در جهت اجرای ایده هایمان، ایده ی خود را به صورت امتحانی میان چندین نفر ازمایش کنیم و اگر نتیجه مطلوب بود و نیاز بازار را شناسایی کردیم سپس به طور جدی شروع کنیم.

پرسش و پاسخ مخاطبین

در قسمت پرسش و پاسخ، سوالات مخاطبین بررسی شد. سوال هایی در جهت اینکه ابتدای کار بهتر است خودمان مطالعه کنیم برای داشتن و طراحی بیزنس پلن و یا از افراد متخصص کمک بگیریم؟

اقای مرادی در پاسخ به این سوال تاکید داشتند، بر اینکه هرشخصی نمیتواند بر روی همه ی موارد و علم ها دانش کافی داشته باشد شکی نیست. حتی در صورت وجود یک علم، داشتن تجربه و تبهر کافی میتواند در نتیجه ی کار تعیین کننده عمل کند. در نتیجه، بهتر است از افراد متخصص کمک و مشاوره گرفته شود.

در ادامه ی صحبت ها به یک سنخرانی تد در رابطه با استارت اپ صحبت شد. ماهیت استارت اپ همانند یک کودک تازه متولد شده است. برای مثال شما فرض کنید کودکان با سنگ به شیشه میزد، شما با توجه به علاقه ای که به او دارید ممکن است به شک بیوفتید ایا کار درستی کرد یا خیر؟  ایرادی داشت یا نه؟

استارت اپ نیز به همین صورت است شما حتی نقطه ضعف های ان را نیز دوست خواهید داشت حتی اگر خودتان مارکتینگ را بلد باشید احتمال اینکه مارکتینگ خوبی برای استارت اپ شخصی خود انجام ندهید وجود دارد. در نتیجه بهترین کار کمک گرفتن و استفاده از افراد متخصص در زمینه های مختلف است که از بیرون به استارت اپ شما نگاه و بررسی تخصصی تری داشته باشند.

در یک کسب و کار، باید همیشه ارزیابی از روند کار داشت. ارزیابی از روند و نتایج بدست امده ی کار و بررسی ورودی و خروجی در یک کسب و کار را با طرح اولیه ی یک کسب و کار را بسنجیم.

اقای alireza akrami در رابطه با تجربه‌ی خود با آسان بار نیز کمی توضیح دادند. ایشان از همان ابتدای همکاری با آسان بار ایده الوژی اتومیشن مارکتینگ سعی در پیاده سازی ان را داشتند. مشاهده ی ترندهای مارکتینگ و تخصص شان به ایشان برای ایده پردازی در این زمینه کمک کرد. یکی از زمینه هایی که تجربه ی خوبی برای اقای اکرمی به جا گذاشت رشد اگرسیو در این مجموعه بود. به این صورت که در ابتدای ورود به اسان بار فروشگاه های اپ رشد چشمگیری داشتند.

برای ادامه و موفقیت یک کسب و کار نوپا تنها چیزی که میتواند بیشترین تاثیر را داشته باشد خلاقیت و نواوری، ایجاد اعتماد و اعتبار بین کارفرما و مشتری می باشد. محتوا نیز بسیار مهم است. ترند محتوا در حال حاضر ویدیو می باشد.

تفاوت بیزنس پلن و بیزنس مدل؟ بیزنس مدل خلاصه تر است بیزنس پلن به جزئیات کار میپردازد در رابطه با درامدزایی نیز صحبت میشود.

یکی دیگر از سوالات در رابطه با مقدار فروش در اینستاگرام و یوتیوب و مقایسه ی این دو فضا بود، در پاسخ اقای مرادی اشاره کردند که بستر اصلی فروش سایت می باشد اما برای تولید محتوا و ایجاد احساس نیاز باید به نیاز مخاطبین خود توجه کرد.

برای دیدن لایو اینستاگرام از لینک زیر اقدام کنید.

لایو چالش های کسب و کار آنلاین