داستان سرایی یا قصه گویی تجاری چیست؟

برای کسانی که در زمینه بازاریابی و یا تجارت کار می کنند، داستان سرایی در همه جا وجود دارد. در عرض چند سال، یک کلید واژه بزرگ در تجارت شده است. اما این کلید واژه دقیقا چیست؟ اکنون همه خود را به عنوان یک داستان نویس معرفی می کنند.
دستان خود را بالا ببرید اگر قسمتی از بازی تاج و تخت را دیده‌اید تا مجبور نشوید که صحبت‌های دیگر مدیرعامل را بشنوید. خوب می بینم که هنوز تعدادی از افراد دستشان پایین است. شاید بدین معناست که شما بازی تاج و تخت را دوست ندارید. این بدان معناست که مدیرعامل شما از قصه گویی استقبال کرده است و می خواهد تا گفتگوهای عالی و جذاب ارائه دهد.

قلب در مقابل ذهن

برای همه این موارد، این نکته وجود دارد: یک قسمت از برنامه تلویزیونی مورد علاقه شما بهتر است از برخی سخنرانی‌های شرکتی. چراکه این داستان دیگری از قلب در مقابل ذهن است. حقایق با ذهن شما صحبت می کند.

در محل کار، پیام ها معمولاً مجموعه‌ای از واقعیت‌ها و ارقام، با ساختاری منطقی است. وقتی با یکی از آنها روبرو می شوید، مغز شما منطقه پردازش زبان را فعال می‌کند.

داستان ها با قلب شما صحبت می کنند!

هنگامی که شما در حال خواندن یا شنیدن یک داستان هستید، مغز شما از خود عکس العمل نشان می دهد و همزمان هفت ناحیه را فعال می‌کند. از جمله منطقه‌ای که تصاویر را پردازش می‌کند، که ۶۰،۰۰۰ برابر سریعتر از پردازش زبان کار می‌کند. سایر مناطق فعال شده شامل مناطقی هستند که احساسات را تحریک می‌کنند، یا مناطقی هستند که به حواس دیگر ما دستور می دهند: لمس، شنیدن، چشیدن و حتی بوییدن.

داستان تأثیر بیشتری روی مخاطب شما دارد!

این یک واقعیت است که توسط علم ثابت شده است. در واقع یک داستان ذهن شما را به بیشتر از واقعیت‌ها درگیر می‌کند.

کار فقط ارقام و یا حقایق نیست. هر روز اتفاقات زیادی در دفتر می‌افتد. ما زمان زیادی را در آنجا می گذرانیم. می خندیم، گریه می‌کنیم، می‌ترسیم، گاهی اوقات خوبی را سپری می‌کنیم و گاهی شکست می خوریم. از این گذشته ما بیشترین زمان در محل کار حضور داریم.

در کسب و کار فضایی برای قصه گویی وجود دارد!

داستان سرایی در تجارت به جنبه انسانی کار متمرکز است. اساساً، این به معنای گفتن داستان است، نه فقط ذکر واقعیت‌ها. همانطور که گفته شد، داستان‌های خوب افراد را بیشتر درگیر می‌کنند. همچنین مدت زمان بیشتری در ذهن افراد باقی می‌مانند.

داستان های خوب مخاطبان شما را درگیر می کند!

در یک داستان، اگر کلماتی مانند لوندر را بخوانید، مغز شما حس بویایی رافعال می‌کند. در واقع بوی لوندر را حس می‌کنید. اما داستان های واقعی نه تنها از نظر فیزیکی افراد را درگیر می‌کند، حتی آنها را علاقه‌مند و گاهی متعجب می‌کند. یک داستان خوب در جایی الهام می‌گیرد که در آن واقعیت‌ها الهام می‌گیرند.

درخواست جلسه مشاوره (حضوری /دیجیتال)

مشاوره جهت ساختن کسب و کار شما

باهم بسازیم

داستان‌های جذاب افراد را بیشتر درگیر می‌کند.

در پایان روز مردم آنچه که شما می‌گویید یا انجام داده‌اید را به خاطر نخواهند آورد. آنها به یاد خواهند آورد که چگونه احساسات آنها را درگیر کرده‌اید.

 این کلمات توسط مایا آنجلو ، داستان نویس، شاعر و فعال حقوق مدنی گفته شده است. داستان خود را به اندازه کافی قوی کنید تا بتوانید مخاطبان خود را درگیر کنید و پاسخ احساسی ایجاد کنید. این احتمال وجود دارد که آنها بر اساس احساسی که در این لحظه دارند آن را به خاطر خواهند سپارد.

نحوه استفاده از داستان سرایی در تجارت

در داستان سرایی سه رویکرد وجود دارد.

  •  اول از همه، شما می‌توانید به راحتی از موضوع استفاده کنید تا بتوانید هرآنچه را که می‌خواهید به مخاطب خود ارائه دهید.
  •  رویکرد دیگر بیان داستان‌ها یا حکایات واقعی برای نشان دادن گفتار شما یا بیان یک نکته است.
  • یا می توانید از تکنیک‌های قصه گویی استفاده کنید که همان تأثیر داستان را در افراد ایجاد می‌کند.

 اما مراقب باشید، همیشه بیانیه‌های شرکت با داستان روزی روزگاری شروع نمی‌شود.

به عنوان یک مثال خوب، من فیلم کوتاه “جاه طلبی” ساخته آژانس فضایی اروپا (ESA) را دوست داشتم.

آنها می توانند با یک فیلم کلاسیک آن را تولید کنند.

یکی از کسانی که می گوید ارزش های ما خدا است و ما متعهد به خدا هستیم، آنها یک فیلم کوتاه زیبا را به نمایش گذاشته‌اند.

 آنها شخصیتی که درباره جاه طلبی صحبت می‌کند را به نمایش گذاشته‌اند.

مراقب باشید، همیشه بیانیه‌های شرکت با داستان روزی روزگاری شروع نمی‌شود. به عنوان یک مثال خوب، من فیلم کوتاه “جاه طلبی” ساخته آژانس فضایی اروپا (ESA) را دوست داشتم. آنها می‌توانند با یک فیلم کلاسیک آن را تولید کنند.

یکی از کسانی که می‌گوید ارزش‌های ما خدا است و ما متعهد به خدا هستیم، آنها یک فیلم کوتاه زیبا را به نمایش گذاشته‌اند. آنها شخصیتی که درباره جاه طلبی صحبت می‌کند را به نمایش گذاشته‌اند.

داستان سرایی

استفاده از داستان و یا حکایت برای بیان موضوعات

بیشتر رهبران تجاری با استفاده از این روش احساس راحتی بیشتری می‌کنند. آنها نه تنها داستانی بیان می‌کنند حتی با این روش سخنرانی نیز می کنند که شامل مثال هایی با داستان‌های کوتاه است. به شرطی که داستان معتبر و واقعی باشد. به شخصیت ها اسم بدهید و فعالیت‌ها را در مکان‌هایی که مخاطبان می شناسند، انجام دهید.

استفاده از تکنیک های داستان سرایی برای ایجاد جلوه های داستانی

این روش ظریف‌تر است زیرا شما واقعاً قصه نخواهید گفت. در عوض، شما از برخی ترفندها استفاده خواهید کرد تا گفتار شما مانند یک داستان به نظر برسد. اصولاً دو ترفند وجود دارد: اول مخاطبان خود راببینید (شنیدن، لمس کردن، چشیدن و بوییدن)، دوم احساس را در مخاطبان خود ایجاد کنید.

وقتی که در ذهن مخاطب تصویر ایجاد می‌شود و یا احساسات او درگیر می‌شود، ذهن مخاطب شما درگیر می شود و واکنش نشان می دهد.

احتمالا در این لحظه به این فکر می‌کنید که از این تکنیک چگونه برای کار خود استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید که این فقط یک ابزار است. مطمئنا این ابزار از پتانسیل بالایی برخوردار است که می‌توان از آن به عنوان ابزاری خوب و یا ضعیف استفاده کرد. به هر حال، هر مشکلی با اقداماتی که شما با آن مواجه هستید حل نخواهد شد.

شما باید چیزهایی را امتحان کنید تا بتوانید یاد بگیرید و آن‌ها را انجام دهید. اما نگران نباشید: ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم. نحوه استفاده ما از داستان سرایی تجاری را برای پروژه‌های خود دریابید.

ریکولا اخیراً وارد بازار تایلند شد. این شرکت رویکرد بازاریابی نسبتاً سنتی را اعمال کرد که موفقیت اولیه مطلوبی را به دست نیاورد. بنابراین، تصمیم به داستان‌سرایی گرفت!

تجربه داستان سرایی در ارتباط با مشتری دارید؟