مشاوره کسب وکار

۱۰ عامل مهم برای موفقیت گرفتن مشاوره در کسب و کار

استخدام مشاوره کسب و کار می تواند به کسب و کارها در بهبود عملکرد و ایجاد تغییرات لازم برای موفقیت کمک کند. مشاوره کسب و کار به شرکت ها کمک می کند تا بر چالش ها غلبه کنند، سود را افزایش دهند و رشد کنند. اطمینان حاصل کنید که مشاور فروش و بازاریابی تجربه و موفقیت قبلی در شرکت هایی مانند شما را داشته باشد، این امر بسیار اهمیت دارد.  

مشاوره کسب و کار چیست؟

مهم نیست که یک صاحب کسب و کار یا مدیر اجرایی چقدر برای رشد و توسعه شرکت خود تلاش می کند. ممکن است زمانی فرا برسد که به کمک یک مشاوره کسب و کار نیاز باشد. مشاوران تجاری در زمینه های مختلف برنامه ریزی، استراتژی و حل مشکل با مشتریان همکاری می کنند.

مشاوره کسب و کار می توانند اطلاعات و راهنمایی‌هایی را برای کمک به مدیران ارشد ارائه دهند تا مهارت های بازاریابی خود را در صنعت خاص خود بهبود بخشند. مشاوره کسب و کار خدمات مشاوره مدیریتی را برای کمک به سازمان‌ها برای بهبود عملیات و کارایی خود ارائه می دهند. این کارشناسان در حین تجزیه و تحلیل کسب و کار و ایجاد راه حل به شرکت ها کمک می کنند تا به اهداف خود برسند. صاحبان مشاغل باید به اهمیت استخدام یک مشاوره کسب و کار توجه داشته باشند.

چه دلایلی وجود دارد تا یک مشاوره کسب و کار نیاز داشته باشیم:

مشاوره کسب و کار اصولاً مشاوران حرفه ای هستند. بسیاری از آنها دارای تخصص خاصی هستند که آنها را در زمینه های تجاری خاص متمایز می کند. سازمان‌ها و شرکت‌ها در همه صنایع مشاوران تجاری را استخدام می‌کنند تا به آنها در حل مشکلات خاص کمک کنند یا از بهترین روش برای مدیریت جنبه‌های خاص کسب‌وکار خود استفاده کنند.

مثال دیگر از الگوریت های توصیه گر ناشی می شود. چنین الگوریتم هایی تاثیر فزاینده در زندگی روزانه ما دارند و تجربه ما را شکل می دهند. اما چیزی که دوست دارید خرید کنید لزوما همان چیزی نیست که از خریدن آن خوشحال خواهید شد . آنچه شما کلیک کرده ، تماشا می کنید یا می خوانید لزوما آن چیزی نیست که زندگی شما را غنی سازد .شرکت هایی که از نفوذ داده ها برای نفع مشتری استفاده می کنند، فرصت واقعی برای تمایز نه تنها آنچه کلیک می کنیم بلکه آنچه برای قانع کردن در سطوح عمیق‌تر لازم است دارند .

درخواست جلسه مشاوره (حضوری /دیجیتال)

مشاوره جهت ساختن کسب و کار شما

باهم بسازیم

کار اصلی یک مشاوره کسب وکار

مشاوره کسب و کار با استفاده از مجموعه منحصر به فرد دانش و مهارت خود، مشکلات را شناسایی کرده و به ایجاد تغییر کمک می کنند. همچنین می‌توانید برای ارائه انتقادات سازنده، آموزش کارکنان و حتی انجام برخی از کارهای ناخوشایند، مانند حذف کارمندانی که کمک چندانی به کسب‌وکار شما نمی‌کنند، به یک مشاور تجاری اعتماد کنید. اگر کسب و کار شما در سال های اخیر کاهش یافته است، یک مشاوره کسب و کار حرفه ای می تواند به شما کمک کند تا تغییرات لازم را برای احیای کسب و کار خود ایجاد کنید.

هنگامی که مشاوره کسب و کار درک کاملی از شرکت داشته باشد، وارد مرحله ارزیابی می شود، هدف این است که مکان هایی را که تغییرات مورد نیاز است، شناسایی کند. این مرحله نقاط قوت و ضعف شرکت و همچنین مشکلات فعلی و قابل پیش بینی را مشخص می کند. یک مشاوره کسب و کار با تجربه  باید فرصت های رشد تجارت، افزایش سودآوری و افزایش کارایی را شناسایی کند.
علیرضا اکرمی در زمانی که مدیر ارشد اجرایی بود به این نتیجه رسید که یک مشاور باید تجربه اجرا داشته باشد.

مشاوره کسب و کار  باید علاوه بر شناسایی این مشکلات و فرصت ها، راه حل هایی برای مشکلات ایجاد کند و برای بهره برداری از فرصت ها برنامه ریزی کند. یک شرکت ممکن است سیستم فروش بسیار قوی داشته باشد اما در بخش بازاریابی ضعیف باشد. این فرصتی است برای شرکت تا منابع بازاریابی خود را افزایش دهد و از نیروی فروش خود استفاده کند. در این مرحله، حفظ ارتباط شفاف بین مشاوره کسب و کار و کارکنان شرکت مهم است. در ادامه به ۱۰ عامل مهم مشاوره گرفتن برای کمک به کسب و کار می پردازیم. (در هر یک از عوامل شما می‌توانید مشاوره کسب و کار داشته باشید)

محور و رشته های هوش مصنوعی (AI) انسان محور در اختیار داشته اید، باید راه های‌جدیدی را برای خوشحال کردن مشتریان خود با داده هایی که قبلاً به شما واگذار کرده اند کشف کنید.

۱-داشتن مهارت و انگیزه کافی

با خودتان صادق باشید و مطمئن شوید که آمادگی لازم برای راه اندازی یک کسب و کار را دارید. داشتن یک ایده به تنهایی کافی نیست. اگرچه ایده  برای شروع یک کسب و کار جدید می تواند هیجان انگیز باشد، اما دشوار و خسته کننده است. مشاوره کسب و کار قیل از شروع یک تجارت جدید مهارت و انگیزه شما را ارزیابی می کند.

آیا آماده هستید تا یک کارآفرین شوید؟ آیا به اندازه کافی برای این انگیزه دارید؟ البته این بدان معنا نیست که شما باید تمام نکات را بدانید، زیرا هیچکس نمی تواند به تنهایی با همه چیز کنار بیاید و دانش داشته باشد. مهم است که از نیروهای متخصص کمک بگیرید

۲-بررسی کامل ایده ها

چندین بار ایده خود را بررسی و آزمایش کنید. تحقیق کنید که آیا محصول یا ایده شما مورد نیاز جامعه است؟ آیا مردم ایده جدید شما را خواهند پذیرفت؟ اگر به این سوالات به مشاوره کسب و کار توانستید جواب قانع کننده بدهید سپس وقت آن است که کار خود را با برنامه ریزی دقیق شروع کنید.

اولین پیشنهادی که در جلسه مشاوره کسب و کار تجاری به شما داده می شود، انتخاب و ثبت علامت تجاری است. نامی که انتخاب می کنید باید مرتبط با کار شما باشد و به گونه ای باشد که در ذهن مردم بچسبد و مردم آن را فراموش نکنند.

مشاور کسب و کار آنلاین

۳- پیش بینی سرمایه برای شروع کار

سرمایه مورد نیاز خود را در ابتدای عملیات تخمین بزنید. بسیاری از مردم برای راه اندازی کسب و کار به سرمایه گذارانی نیاز دارند تا از آنها حمایت کنند. دانستن هزینه های اولیه به شما کمک می ‌کند تا سرمایه گذاران مناسب را پیدا کنید. در انتخاب سرمایه گذار مناسب دقت کنید و فردی را انتخاب کنید که از نظر اخلاق، رفتار و طرز فکر مناسب شما باشد تا در آینده دچار مشکل نشوید. برای داشتن یک رابطه طولانی و بدون تنش، به نظرات و ایده های سرمایه گذار خود احترام بگذارید، به سخنان او با دقت گوش دهید و در مورد موضوعات مختلف مذاکره و تصمیم گیری کنید.

۴- بیمه

بیمه را جدی بگیرید و در ابتدای کار کارکنان و محل کسب و کار خود را بیمه کنید تا در صورت بروز خسارات و حوادث غیرمترقبه سرمایه زیادی را از دست ندهید.

۵-خدمات

نحوه ارائه خدمات به مشتری بسیار مهم است. سعی کنید رضایت مشتری را جلب کنید. اگر محصول شما به صورت آنلاین سفارش داده شده است، در اسرع وقت آن را به مشتری تحویل دهید. وقتی سرویس جدیدی به کسب و کار خود اضافه می کنید، آن را به مشتریان فعلی معرفی کنید.

۶-ایجاد رقابت

به محض شروع کسب و کار با رقبای زیادی روبرو خواهید شد. برخی از این رقبا ممکن است بهتر از شما باشند و در بین مردم محبوبیت بیشتری داشته باشند، پس اعتماد به نفس خود را از دست ندهید، شکیبایی و تلاش زیادی برای شکوفا شدن در کسب و کار نیاز است و موفقیت طی یک شب اتفاق نمی افتد. رقبای اصلی خود را شناسایی کنید و دلایل موفقیت یا شکست آنها را به دقت بررسی کنید. رقبای شما بهترین معلمان و مربیان شما هستند.

۷-ایجاد دانش در سازمان و داده محور بودن (تحول دیجیتال)

در سازمان خود به ایجاد دانش و تثبیت آن در سازمان تلاش کنید و سعی کنید فرآیندهای سازمان را هوشمندانه همراه با استفاده از تکنولوژی طراحی کنید.
داده‌های سازمان را به درستی ثبت کنید و از داشبوردهایی که آنلاین به داده‌های شما متصل هستند جهت مصورسازی آنها استفاده کنید.
تصمیم‌های خود را داده محور کنید تا ریسک‌های تصمیم گیری را کاهش دهید.

۸-استخدام کارمند مناسب

کارمندان بر رشد و افزایش فروش تاثیر زیادی دارند. مهم ترین نکته قابل توجه استخدام افراد مناسب و باتجربه است. کارکنان علاوه بر داشتن دانش و تخصص کافی در زمینه کاری خود باید راه صحیح برخورد با مشتریان را نیز بدانند.

۹-داشتن صبر و شجاعت

برای شروع کار، باید صبور باشید و نترسید. موفقیت یک شبه به دست نمی آید. از اینکه دیگران شما را بشناسند نترسید و سعی کنید با شرکت در جلسات و رویدادهای شبکه، خود را به مشتریان و رقبا معرفی کنید. هنگام برخورد با مشتریان باید صبور باشید و بدانید که حفظ مشتریان وفادار بسیار مهم است. اگر با سرمایه گذار خود مشکل دارید، قبل از دعوا رابطه خود را با او قطع کنید و نگران سرمایه گذار نباشید زیرا افراد زیادی هستند که می خواهند روی چیزی سرمایه گذاری کنند و می ‌توانید فردی را پیدا کنید که برای شما مناسب باشد.حتما در این را باید صبور و شجاع باشید تا به موقفیت برسید.

۱۰-مکان مناسب

مکان مناسب برای کسب و کار خود را انتخاب کنید. این مکان بسته به نوع کسب و کار شما می ‌تواند بسیار متفاوت باشد، اما باید به چند نکته توجه کنید.

  • اولاً مکانی که انتخاب می‌کنید باید در منطقه‌ای باشد که مشتریان شما به راحتی به آن دسترسی داشته باشند. در واقع نباید در منطقه‌ای دورافتاده و بدون دسترسی به وسایل حمل‌ونقل عمومی باشد. در غیر این صورت حتی رفت و آمد برای کارمندان شما هم سخت می شود.
  • اگر مواد یا محصولات خود را از سازنده اصلی خریداری می کنید، بهتر است مکانی نزدیک به آنها انتخاب کنید.
  • نکته دیگری که باید در نظر بگیرید این است که در ابتدای کار خود نیازی به داشتن دفتر جداگانه ندارید. اگر پول کافی برای خرید یا اجاره آن ندارید، می توانید از یک اتاق یا انباری در خانه خود شروع به کار کنید.

داشتن مشاوره کسب و کار

 در هر یک از ده عامل مهم شما می‌توانید از مشاوره کسب و کار استفاده کنید، مطمئناً یک نفر نمی تواند همه مشکلات کسب و کار را حل کند و در همه جنبه ها تجربه کافی داشته باشد. بنابراین مدیریت صحیح کسب و کار مستلزم استفاده از تخصص کارشناسان و مشاوره کسب و کار است.

به عنوان مثال مشاوره کسب و کار، شرکتی که شامل چندین بخش است، جهت تیم سازی مستلزم به استخدام فرد مناسب برای هر موقعیت است تا فعالیت های شرکت در مسیر درست حرکت کند و منجر به رشد و توسعه شود.

اینجاست که یک مشاوره کسب و کار خوب می تواند شما را در استخدام  نیرو راهنمایی کند. همچنین ممکن است در تجارت خود با مشکل یا مانعی مواجه شوید که راه حل آن را نمی دانید و این شرایط را برای شما سخت کند. یک مشاور حرفه‌ای در کار خود به شما این امکان را می دهد که مشکل را در کمترین زمان ممکن حل کنید.

من علیرضا اکرمی با بیش از ۱۰ سال سابقه می‌توانم به شما کمک کنم تا کسب و کار خود را با تحول دیجیتال به درستی بسازید و رشد دهید.

سوالات متداول

۱) یک مشاور کسب و کار چه کاری انجام می دهد؟
مشاوره کسب و کار با استفاده از مجموعه منحصر به فرد دانش و مهارت خود، مشکلات را شناسایی کرده و به ایجاد تغییر کمک می کنند. همچنین می‌توانید برای ارائه انتقادات سازنده، آموزش کارکنان و حتی انجام برخی از کارهای ناخوشایند، مانند حذف کارمندانی که کمک چندانی به کسب‌وکار شما نمی‌کنند، به یک مشاور تجاری اعتماد کنید. اگر کسب و کار شما در سال های اخیر کاهش یافته است، یک مشاوره کسب و کار حرفه ای می تواند به شما کمک کند تا تغییرات لازم را برای احیای کسب و کار خود ایجاد کنید.

۲) آیا مشاورین کسب و کار دارای تخصص خاصی هستند؟
مشاوره کسب و کار اصولاً مشاوران حرفه ای هستند. بسیاری از آنها دارای تخصص خاصی هستند که آنها را در زمینه های تجاری خاص متمایز می کند. سازمان‌ها و شرکت‌ها در همه صنایع مشاوران تجاری را استخدام می‌کنند تا به آنها در حل مشکلات خاص کمک کنند یا از بهترین روش برای مدیریت جنبه‌های خاص کسب‌وکار خود استفاده کنند.

تجربه تحلیل داده و هوش مصنوعی در ارتباط با مشتری دارید؟