بودجه بازاریابی در سال 2022

بودجه های بازاریابی و استراتژی در سال ۲۰۲۲ چگونه است؟

با توجه به کاهش بودجه‌ها در دوران همه گیری ویروس کرونا، بودجه بازاریابی چگونه بهبود پیدا خواهد کرد و در شرایط اقتصادی کشورها و تمرکز آنها بر رشد، مدیران بازاریابی چگونه بودجه خود را برای فعالیت های مربوطه در نظر میگیرند؟

شرکت گارتنر در نظرسنجی سالانه هزینه و استراتژی مدیران بازاریابی، وضعیت بازاریابی در سال ۲۰۲۲ را بررسی کرد. این شرکت که یکی از موسسات بزرگ تحقیقاتی و مشاوره مدیریت در زمینه فناوری اطلاعات است، در سال ۱۹۷۹ توسط جیدی‌یِن گارتنر (Gideon Gartner) تأسیس شده و دفتر مرکزی‌اش در آمریکاست. این موسسه در بیش از هشتاد کشور در نقاط مختلف جهان از جمله اروپا، آسیای جنوب شرق، ژاپن و خاورمیانه دفتر دارد وبخش عمده‌ی درآمد خود را از حوزه‌ی تحقیقات کسب می‌کند.

نگاهی کلی

ویروس کووید برای تمام جهان فراتر از یک بیماری همه گیر بود، از تغییر عادات مردم برای رعایت بهداشت، تغذیه و خرید تا تغییر در روند فعالیت های درون سازمانی. همه و همه سبک زندگی و عادات مردم را تغییر داد. یکی از مواردی که تحت تاثیر این اتفاق تغییر بزرگی داشت، استراتژی برندها و روش های بازاریابی بوده که همچنان نیز اثرات این تغییرات باقیست.

بیایید با هم مروری کلی بر چالش های به جا مانده از این دوران همه گیری داشته باشیم:

  • بودجه بازاریابی تغییرات بزرگی در این دوران داشته است. طبق نظرسنجی بودجه سالیانه از ۶.۴ درصد در ۲۰۲۱ به ۹.۵ درصد در سال ۲۰۲۲ تغییر پیدا کرده است. اما این عدد همچنان کمتر از تخصیص بودجه قبل از پاندمی کرونا است.
  • کانال های بازاریابی و طراحی سفر مشتری باید به حالت قبل از قرنطینه برگردند و مدیران بازاریابی بین آگاهی و عملکرد، تعادل ایجاد کنند. این درحالی است که ۵۶ درصد از هزینه ها در حال حاضر صرف کانال های دیجیتال شده و کانال های آفلاین نیازمند بازگشت به صحنه هستند.
  •  ۵۸ درصد از مدیران بازاریابی میگویند پتانسیل های لازم برای اجرای استراتژی های خود را ندارند. درحالی که بخشی از هزینه های بودجه برای نیروی کار صرف میشود. به همین دلیل مدیران نیز پایه های اصلی و ابتدایی همچون برندینگ و کمپین ها را در اولویت قرار میدهند.

شرکت گارتنر براساس تحقیقات و نظرسنجی های انجام شده دررابطه با این چالش ها توصیه میکند که در ابتدا از داده های نظرسنجی بودجه و استراتژی گارتنر استفاده کرده و بودجه بازاریابی خود را با دیگر صنعت های مشابه خود مقایسه کنید. در قدم دوم ارزیابی کنید که اولویت های هزینه بازاریابی شما در کدام جایگاه برای دیگر مدیران بازاریابی دارد و در نهایت بررسی کنید که منابع و فعالیت های کلیدی بازاریابی خود را چگونه بودجه بندی میکنید. میتوانید در این قدم اختصاص بودجه خود به افراد، ابزارها، آژانس ها و رسانه ها را نیز لحاظ کنید.

داده ها را بررسی کنیم!

نظرسنجی سالانه بودجه و استراتژی مدیر بازاریابی شرکت گارتنر، تصویری از بودجه، هزینه‌ها و اولویت‌های استراتژیک بازاریابی را نشان می‌دهد. زمانی که بازارهای غربی از محدودیت‌های COVID-19 رها می‌شوند، چالش‌های سیاسی، فرهنگی و مالی زیادی به وجود می آید. این یک مسئله عادی نیست که مدیران بازاریابیدررابطه با آن آگاهی داشته باشند، پس چگونه باید برنامه ها و اولویت های بازاریابی خود را با آن تطبیق خواهند داد؟ نظرسنجی گارتنر اولویت‌های مدیران بازاریابی را با دست‌وپنجه نرم کردن با طیف وسیع و متفاوتی از واقعیت‌های کلان محیطی، اجتماعی و سیاسی نشان می‌دهد.

” بودجه بازاریابی از ۶.۴ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۹.۵ درصد در سال ۲۰۲۲ تغییر پیدا کرده است. اما این عدد همچنان کمتر از تخصیص بودجه قبل از پاندمی کرونا است. “

بودجه‌های بازاریابی از پایین‌ترین مقدار در سال ۲۰۲۱ رشد داشته است، اما هنوز برای جبران جایی وجود دارد.
نظرسنجی سال گذشته که در مراحل اولیه عرضه واکسن کووید-۱۹ در آمریکای شمالی و اروپای غربی انجام شد، کاهش بی‌سابقه‌ای در هزینه‌های بازاریابی را گزارش کرد. نظرسنجی امسال نیز گزارش می دهد که بودجه ها تا حدودی بهبود یافته است، به طوری که میانگین از ۶.۴ درصد درآمد شرکت به ۹.۵ درصد افزایش یافته است.درست است که این یک صعود قابل توجه است، اما باید در نظر داشت بودجه ها هنوز از سطوح قبل از همه گیری پایینتر هستند و میانگین بودجه بین سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ ۱۰.۹٪ بود.

شکل زیر نشان دهنده میانگین درصد بودجه ها در ۵ سال اخیر می‌باشد.

جدول مقایسه بودجه بازاریابی در سال های مختلف

درخواست جلسه مشاوره (حضوری /دیجیتال)

مشاوره جهت ساختن کسب و کار شما

باهم بسازیم

علاوه بر بررسی میانگین کلی بودجه‌ها در این نظرسنجی، هزینه‌های بازاریابی در صنعت‌های متفاوت نیز بررسی شد که نتایج آن به شرح زیر است: 

  •  شرکت های خدمات مالی با ۱۰.۴ درصد درآمد شرکت، بالاترین بودجه را به ثبت رساندند که این رقم در سال ۲۰۲۱، ۷.۴ درصد بود.
  •  شرکت های مسافرتی و گردشگری که به شدت تحت تأثیر قرنطینه‌های COVID-19 قرار گرفته است، افزایش قابل توجه بودجه را گزارش کرده است، از ۵.۴ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۸.۴ درصد در سال ۲۰۲۲.
  • مدیران بازاریابی محصولات فناوری بیشترین افزایش بودجه در سال را گزارش کردند که از ۵.۰ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۱۰.۱ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت.

جالب است بدانید در حالی که هشت صنعت از ۹ صنعت مورد بررسی افزایش بودجه را گزارش کردند، بودجه های مدیران بازاریابی در شرکت‌های کالاهای مصرفی راکد مانده است و از ۸.۳ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۸.۰ درصد در سال ۲۰۲۲ رسیده است.  این بدان معناست که کالاهای مصرفی از بالاترین بودجه گزارش شده در بین صنایع در نظرسنجی سال گذشته به کمترین میزان در سال جاری سقوط کرده است. یعنی تورم در حال حاضر شروع به ضربه زدن به برندهای کالاهای مصرفی کرده است. 

 با افزایش هزینه های زندگی، مصرف کنندگان حساس به قیمت مجبور به تصمیم گیری سریع و دشوار می شوند که پیامدهای بالقوه منفی برای برندها دارد. اما در بازارهایی مانند بریتانیا، اعتماد مصرف کننده به زیر سطحی که در سقوط مالی سال ۲۰۰۸ مشاهده شد، کاهش یافته است. نتیجه این است که قیمت ها افزایش پیدا میکند  و هزینه های مصرف کننده تحت فشار قرار می گیرد.

اکثر مدیران بازاریابی از قطعیت بودجه شانه خالی می کنند!

در مواجهه با رگبار اخبار بد،  مدیران بازاریابی بر این باورند که چشم انداز اقتصادی آنها قوی است. برای مثال، اکثر مدیران بازاریابی که مورد بررسی قرار گرفتند، فکر می‌کردند که فشارهای تورمی بر کسب‌وکارشان و مشتریانشان تأثیر مثبتی بر استراتژی و سرمایه‌گذاری آن‌ها در سال آینده خواهد داشت (شکل ۲ را ببینید).

اکثر مدیران بازاریابی معتقدند افزایش هزینه به نفع استراتژی آنها در سال ۲۰۲۲ خواهد بود.

“کانال های بازاریابی دیجیتال ۵۶ درصد از هزینه‌های بازاریابی را به خود اختصاص می‌دهند، اما کانال‌های آفلاین باز می‌گردند، زیرا رفتار مشتری مجدداً تغییر می‌کند و مدیران بازاریابی باید بین آگاهی و عملکرد تعادل ایجاد کنند”

در دوران همه گیری اکثر فعالیت ها ( یا شاید در برخی بیزینس ها تمام فعالیت ها) به صورت بازاریابی دیجیتال انجام میشد. با تغییر رفتار مجدد افراد، بازاریابی ترکیبی مجدد به کار میرود. در نظرسنجی گارتنر وقتی از مدیران بازاریابی خواسته شد تا نسبت بودجه سال ۲۰۲۲ خود را که به کانال‌های آنلاین و آفلاین اختصاص داده اند، گزارش کنند،

کانال‌های آنلاین بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند (۵۶٪).با این حال، کانال‌های آفلاین تقریباً نیمی از کل بودجه موجود را به خود اختصاص می‌دهند، تقسیمی عادلانه‌تر از سال‌های اخیر. اما چرا این تصمیم در حال حاضر اینگونه گرفته شد؟

گارتنر هماهنگی سفر مشتری را به عنوان یک موضوع بازاریابی استراتژیک در سال ۲۰۲۲ شناسایی کرد که منعکس کننده سرعت تغییر و پیچیدگی رو به رشد فعالیت های چند کاناله است .به زبان ساده، برندها باید مشتری را در جایی که هستند ملاقات کنند، نه جایی که برندها می خواهند.این به ابزارها و شایستگی هایی برای درک سفرهای مشتری که به طور فزاینده ای پیچیده و قابل تغییر است، نیاز دارد و مستلزم قابلیت استقرار پیام مناسب از طریق کانال مناسب (چه آنلاین یا آفلاین) در زمان مناسب دارد و به یک عملکرد بازاریابی چابک نیاز دارد که بتواند برنامه ها را در زمانی که رفتار کاربر به طور اجتناب ناپذیر تغییر می کنند، منعطف کند. در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱،

مدیران بازاریابی بودجه خود را به عنوان پاسخی به محدودیت‌های قرنطینه COVID-19 به کانال‌های آنلاین منتقل کردند .همانطور که اروپای غربی و آمریکای شمالی پروتکل های همه گیر را کاهش می دهند، سفرهای مشتری مجدداً تنظیم شده است و سرمایه به کانال های آفلاین باز می گردد.

بازاریابی بیش از نیمی از بودجه خود را به کانال های آنلاین اختصاص می دهد.

حوزه های برتر تخصیص بودجه ۲۰۲۲ 

تبلیغات شبکه های اجتماعی و موتورهای جستجو، حوزه های برتر تخصیص بودجه در سال ۲۰۲۲ هستند!

چگونه مدیران بازاریابی ترکیب کانال خود را در خدمت سفرهای ترکیبی در سال ۲۰۲۲ اولویت بندی می کنند؟با شروع بازاریابی دیجیتال، وقتی به تخصیص بودجه در کانال‌ها نگاه می‌کنیم، تبلیغات رسانه‌های دیجیتال بیش از ۶۰ درصد از کل هزینه‌های دیجیتال را تشکیل می‌دهند.
با نگاهی به میانگین هزینه در بین صنایع، تبلیغات اجتماعی در صدر فهرست قرار می گیرد و بازاریابی موتورهای جستجو با تفاوت کمی پس از آن آمده است.
تبلیغات شبکه های اجتماعی یک انتخاب منطقی برای بازاریابان در سال ۲۰۲۲ است، زیرا شبکه های اجتماعی تازه واردی چون تیک تاک رشد می‌کنند و کانال‌های قدیمی و باسابقه‌ای مانند فیس‌بوک نیز شاهد بهبود تعداد کاربران هستند. اما نکته قابل توجه برای مدیران بازاریابی این است که بالارفتن تعداد کاربران شبکه های اجتماعی لزوما به معنی دستیابی به تعداد بیشتری از افراد مناسب مورد نظر آنها نیست. کاربران معمولا از چند مورد از شبکه های اجتماعی به صورت همزمان استفاده میکنند. بنابراین بسیار مهم است برای ارائه پیام مناسب در زمان مناسب بودجه تبلیغات شبکه اجتماعی خود را به درستی اختصاص دهید.در حالی که تحقیقات به طور کلی نتیجه گیری تفاوت های قابل توجهی در تخصیص کانال ها آشکار است. برای مثال:

  • کالاهای مصرفی بیشترین نسبت بودجه خود را به تبلیغات شبکه های اجتماعی اختصاص می دهند.
  • برندهای خدمات مالی بیشتر از سایر برندها برای بازاریابی ایمیلی خرج می کنند.
  • برندهای بهداشت و درمان بیشترین سهم از بودجه دیجیتال خود را به تبلیغات موتورهای جستجو اختصاص می دهند.
بودجه فعالیت های دیجیتال

۶۰ درصد از بودجه فعالیت های دیجیتال، به تبلیغات هزینه ای اختصاص می یابد.

حمایت های مالی

رویداد ها و حمایت های مالی (اسپانسرشدن) پس از دوران قرنطینه بازمیگردد!

تحقیقات گارتنر از اواخر سال ۲۰۲۰ کانال‌های بازاریابی را که براساس دوران قرنطینه قطع می‌شوند، را شناسایی کرد. رویدادها در مواجهه با قرنطینه و اقدامات فاصله‌گذاری اجتماعی، انتخاب‌های منطقی بودند. اما الان این روند برای کمپین ها برمیگردد تا با اهداف سازگارتر عمل کنند.
وقتی از مدیران بازاریابی دررابطه با چگونگی تدوین بودجه بودجه برای برندینگ، تعامل و بازاریابی عملکرد(پرفورمنس) پرسیده شد، نتیجه کلی به صورت زیر بود:
۵۰.۱ درصد از بودجه آنها صرف آگاهی از برند و تعامل می شود و ۴۹.۸ درصد صرف پرفورمنس مارکتینگ خواهد شد.

در حالی که این یک تخصیص بودجه مساوی است، آیا یک تخصیص عادلانه نیز به شمار میرود؟
تخصیص نیمی از بودجه شما به اجرای فعالیت ها ممکن است باعث ایجاد توهم برابری شود، اما همچنین ممکن است منجر به ایجاد یک وضعیت نامتعادل شود که به نفع تبدیل های کوتاه مدت است و مانع برندینگ و رشدهای بلند مدت می شود.از طرف دیگر، صرف نیمی از بودجه برای برندینگ و آگاهی، اما عدم توانایی در اندازه‌گیری و بهینه‌سازی ممکن است سرمایه‌های ضروری را منحرف کند.
مدیران بازاریابی باید استراتژی و هزینه را با در نظر گرفتن پویایی اندازه و سهم بازار برند برای تعیین رسانه بهینه و رویکرد اندازه گیری و اجرا کنند.

کمپین ها و برندینگ به عنوان بخش های اصلی تخصیص بودجه جایگزین بازاریابی دیجیتال می شود، زیرا بازاریابی به اصول اولیه باز می گردد.
هر سال، گارتنر از مدیران بازاریابی می خواهد که تخصیص بودجه خود را در برنامه های بازاریابی و حوزه های عملیاتی گزارش دهند.در سال ۲۰۲۱، تبلیغات دیجیتال در صدر فهرست قرار گرفت، که نشان می‌دهد شرکت‌های B2C و B2B مجبور شدند تا سرمایه‌گذاری در دنیای آنلاین را افزایش دهند که از طریق محدودیت‌های پاندمی مداوم به مشتریان خدمت کنند. در سال ۲۰۲۲، تبلیغات دیجیتال همچنان در اولویت است، اما به جایگاه پنجم سقوط می کند! طراحی و مدیریت کمپین، استراتژی برند و فعالیت‌های بازاریابی جایگاه برتر را به خود اختصاص داده اند. می توان استدلال کرد که این نشان دهنده یک رویکرد back-to basics است. ایجاد آگاهی و تعامل از طریق فعالیت ها و کمپین های موثر که با مشتریان ارتباط برقرار می کند، استراتژی را با اجرا پیوند می دهد و نتایج را ارائه می دهد.

شکل زیر نیز نمایان گر هزینه‌های کمپین‌ها و برنامه‌های بازاریابی برتر برند می‌باشد.

هزینه های کمپین

برداشت من:

اولویت‌های اصلی مدیران بازاریابی با اهداف مدیرعامل مطابقت دارند، اما ۵۸٪ از آنها ظرفیت های لازم  برای ارائه استراتژی خود را ندارند. بنابراین چه باید کرد؟

مدیرعامل گارتنر در نظرسنجی سال ۲۰۲۲ بیان کرد که مدیران عامل به مدیران بازاریابی نیاز دارند تا بر جذب و حفظ مشتری در حین ایجاد و حفظ برندی قوی تمرکز کنند.

علی رغم چالش های نیروی انسانی، بودجه  مدیران بازاریابی برای این بخش تا حد زیادی بدون تغییر مانده است!

قابل توجه است که با توجه به نیاز مدیران به افراد کاربلد و رده بالا، بودجه تخصیص داده شده به منابع انسانی ثابت مانده است. درصورتی که اصرار مدیران بازاریابی بر این است که این هزینه رشد داشته است.  این مسئله موجب میشود اثر تغییر نکردن هزینه ها پیامدهایی در طولانی مدت داشته باشد.

این مقاله توسط alireza akrami مشاور توسعه کسب و کار تهیه شده است. برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت با من ارتباط بگیرید و یا مقالات سایت را دنبال کنید.