برنامه ریزی بازاریابی ساستک

مدل برنامه ریزی SOSTAC چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟

اگر مدل SOSTAC یا روابط عمومی PR Smith را نمی دانید و اگر درگیر برنامه ریزی استراتژی های بازاریابی و یاکمپین های تبلیغاتی هستید، ارزش آن را دارد تا در مورد آن اطلاعاتی را به دست آورید؟ این مدل به عنوان سومین مدل بازاریابی در نظرسنجی انتخاب شد. زیرا ساختار برنامه ها برای فعالیت های مختلف برنامه ریزی را آسان می کند. آیا شما در حال ایجاد یک استراتژی بازاریابی کلی و یا بازاریابی دیجیتال هستید و یا بهبود تاکتیک های مختلف مانند سئو و یا بازاریابی ایمیلی به شما کمک می کند؟

SOSTAC چیست؟

SOSTAC یک مدل برنامه ریزی است ، که در اصل در دهه ۱۹۹۰ برای کمک به برنامه ریزی بازاریابی توسط پی آر اسمیت ، که نویسنده ای در زمینه تعالی بازاریابی است ، تهیه شد.

SOSTAC مخفف چیست؟

وضعیت – اکنون کجا هستیم؟

اهداف – ما می خواهیم کجا باشیم؟

استراتژی – چگونه به آنجا برسیم؟

تاکتیک ها – دقیقاً چگونه به آنجا می رسیم؟

اقدام – برنامه ما چیست؟

کنترل – آیا ما به آنجا رسیدیم؟

ما به الگوی برنامه ریزی بازاریابی دیجیتال اشاره کرده و همچنین از آن در کتاب های خود استفاده کرده و آن را در جنبه های اصلی بازاریابی دیجیتال به کار برده ایم. مشاهده می کنید که دستور العمل های منطقی برای حل برنامه ریزی شما ارائه می شود و همچنین باید برای ارزیابی انتقادی فرایندهای خود استفاده کنید. به عنوان مثال بپرسید در چه مواردی ضعیف هستید؟ آیا نمی توان تجزیه و تحلیل وضعیت را کامل کرد؟ آیا اهداف ما مشخص نیست؟ آیا ما استراتژی داریم؟ آیا با استفاده از تجزیه و تحلیل عملکرد را کنترل می کنیم؟

 

اینفوگرافیک با استفاده از SOSTAC در بازاریابی دیجیتال

در سال ۲۰۱۲ ، Paul و گروهی از طراحان در یک اینفوگرافیک جدید بر روی SOSTAC کار کردند، که خلاصه ای از موضوعات کلیدی مورد بررسی و در هر مرحله از بازاریابی دیجیتال مورد استفاده قرار گرفت.

 

ما امیدواریم که به عنوان یک راهنما مفید بوده و بتوانید از آن برای برنامه ریزی استفاده کنید.

درخواست جلسه مشاوره (حضوری /دیجیتال)

مشاوره جهت ساختن کسب و کار شما

باهم بسازیم

نحوه استفاده از SOSTAC

SOSTAC از آنجا که بسیار ساده است، به راحتی به خاطر سپرده می شود و کلیه موارد اصلی در یک برنامه بازاریابی و یا یک طرح تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.

نکات بیشتر در مورد استفاده از SOSTAC

در ادامه به بررسی چند نکته در مورد چگونگی استفاده از SOSTAC پرداخته ایم.

ecommerce growth

۱. برای بررسی روند کار خود از SOSTAC استفاده کنید.

قبل از بررسی نحوه استفاده از SOSTAC  در هر مرحله برای ایجاد یک برنامه بازاریابی ، اولین نکته استفاده از آن برای بررسی روند برنامه ریزی و نحوه مدیریت بازاریابی است.

در مورد فعالیت های سازمان و مهارت های خود، چند سوال بپرسید. شاید شما وقت خود را بیش از حد و یا کمتر به بررسی اوضاع اختصاص داده اید. شاید شما در تعیین اهداف ، یا تدوین استراتژی برای حمایت از آنها یا مرحله کنترل ارزیابی میزان کارآیی استراتژی ها و تاکتیک های آن، مهارت چندانی ندارید؟

 

۲. تعادل را مستقیماً در SOSTAC بدست آورید

غالباً زمان زیادی برای تجزیه و تحلیل درون برنامه صرف می شود و برای تعیین استراتژی ها کافی نیست. ما همچنین می گویم که برای یک تکلیف دانشجویی ، بهتر است که به AC اشاره ای مختصر داشته و آنها را در بخشهای دیگر بگنجانید.

بنابراین به عنوان یک قاعده کلی ، تعادل محتوای شما به این شکل است:

S (20%) O (5%) S (45%) T (30%) = 100%

 

۳. وضعیت خود را در یک فرم ماتریسی SWOT خلاصه کنید

برای تمرکز بر تجزیه و تحلیل وضعیت شما ، فرم به اصطلاح TOWs از تجزیه و تحلیل SWOT را توصیه می کنیم. این فرم به ادغام SWOT با استراتژی کمک می کند.

 

۴- اهداف خود را هوشمندانه تجزیه و تحلیل کنید

از آنجا که امکان اندازه گیری بازاریابی دیجیتال وجود دارد، منطقی است که به ایجاد یک مدل قیف تبدیل، در مورد اهداف خاص خود باشید. همچنین باید اهداف مشخصی را در Google Analytics تنظیم کنید.

 

۵. عناصر مختلف SWOT خود را ادغام کنید.

غالبا بخش های مختلفی از یک جریان در یک طرح وجود ندارد. به همین منظور توصیه می کنم تا کل برنامه را به وسیله SOSTAC خلاصه کنید. سپس استراتژی ها، وضعیت، اهداف و تاکتیک ها را با هم ادغام کنید.

همچنین میتوانید برای اطلاع از آخرین مقالات از دنیای بازاریابی و حوزه کسب و کار بلاگ من، alireza akrami را دنبال کنید.

 ه
swot ,matrix

همچنین اینفوگرافیک زیر که تهیه آن توسط گروه کروشه انجام شده است، نیز دید درستی از برنامه ریزی SOSTAC به ما میدهد که بررسی آن خالی از لطف نیست.

مدل برنامه ریزی sostac

تجربه تحلیل داده و هوش مصنوعی در ارتباط با مشتری دارید؟

© ۱۳۹۹ کلیه حقوق محفوظ است.